یک ارتباط ژنتیکی برای شناسایی کودکان در معرض خطر دیابت نوع 2

27 ژانویه 2019 - به دلیل بینش های جدیدی که دانشمندان در مورد عوامل ژنتیکی پیدایش دیابت نوع 2 بدست آورده اند، کودکانی که در معرض خطر این بیماری در بزرگسالی هستند، را می توانند در کودکی شناسایی کنند.

براساس مطالعه ی محققان دانشگاه پلیموت و شرکت نستله، عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی منجر به ایجاد دیابت نوع 2 در بزرگسالی در کودکان قابل تشخیص است.

این یافته ها از مطالعه ای به نام EarlyBird گرفته شده است، که 300 کودک سالم را در پلیموت در طی 15 سال برای خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2 تحت نظارت قرار داد. این کودکان از پنج سالگی تا اوایل بزرگسالی مورد بررسی قرار گرفتند و محققان چگونگی تغییر متابولیسم آنها در هنگام رشد را بررسی کردند.

این مطالعه در نشریه Diabetes Care منتشر شده است، و نتایج حاصل از تحقیقات گسترده تر در یک سری مجلات علمی داوری شده مورد بررسی قرار می گیرد.

براساس این یافته، اختلال در عملکرد سلولهای بتا( تولید کننده انسولین) اولین واقعه ای است که منجر به قرار گرفتن یک فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود، و این عامل مستقل از وزن بدن کودکان است. محققان همچنین نشان دادند كه اختلال در عملکرد سلولهای بتا با عوامل ژنتیكی- كه قبلاً ارتباط آنها با دیابت نوع 2 در بزرگسالی اثبات شده بود-، ارتباط دارد.

پروفسورJon Pinkney ، از دانشگاه پلیموت، گفت: شیوع سریع دیابت نوع 2 یکی از بزرگترین چالش های بهداشت جهانی است، و بهمین دلیل به تدوین استراتژی های مؤثر برای مداخلات و پیشگیری زودهنگام نیاز فوری وجود دارد.مشارکت تحقیقاتی بین دانشگاه پلیموت و شرکت نستله نشان داد که چگونه می توان خطرات ابتلا به دیابت نوع 2 را در آینده از کودکی پیش بینی کرد. این امکان مشاوره فردی و مداخله ی زودهنگام را برای کاهش خطرات ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده فراهم می کند.

فرانسوا-پیر مارتین، رهبر این تحقیقات درNestlé ، گفت: در این تحقیق نشان دادیم که اختلال عملکرد سلولهای بتا یک اتفاق زودرس در ابتلا به پیش دیابت در کودکان است و این اثر از وزن کودک مستقل است. با این حال، ما همچنین در این مطالعه گزارش کردیم که افزایش وزن متعاقب آن در دوران بلوغ باعث پیشرفت از پیش دیابت به دیابت نوع 2 می شود. این امر بر اهمیت تغییرات سبک زندگی و مداخلات تغذیه ای در دوران کودکی برای کاهش خطرات ابتلا به دیابت تأکید دارد.

دکتر Jörg Hager، متخصص ژنتیک از مرکز تحقیقاتNestlé ، اضافه کرد: یافته های جدید به ما این امکان را می دهد که روشهای جدید غذایی را ابداع کنیم تا پاسخ انسولین به یک وعده غذایی، و توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون را هدف قرار دهد.

توانایی شناسایی کودکان مستعد ابتلا به پیش دیابت، دیابت نوع 2 ، و دیابت حاملگی توانایی ارزشمندی در مراقبت های بهداشتی محسوب می شود و پتانسیل بسیار خوبی برای پیشگیری داشته و حتی می تواند مراقبتها را شخصی تر کند.

در اوایل این ماه گزارش شد که چگونه یک الگوریتم کامپیوتری قادر به پیش بینی دیابت حاملگی است. محققان موسسه علوم وایزمن این نرم افزار را ابداع کردند که می تواند زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری را قبل از انجام آزمایش تحمل خوراکی شناسایی کند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jan/genetics-key-to-identifying-children-at-risk-of-future-type-2-diabetes.html